
Jak wynika z powyższego wykresu najlepiej w 329 obiektach jest spełnione kryterium 2.1 – wejście do obiektu jest dostępne w 64,44% przypadków. Kolejne spełnione kryteria to:
- 40,43% obiektów ma toaletę dostosowaną do potrzeb osób z niepełnosprawnością;
- 40,12% badanych stron www spełnia kryteria na poziomie min. WCAG 2.0.
Najgorzej w zestawieniu wypada kryterium wyposażenia obiektów w pętlę induktofoniczną – tylko 2,43% obiektów spełnia to kryterium. Kryterium jest spełnione w 8 przypadkach, w tym 5 pętli jest zamontowanych w budynkach należących do miast na prawach powiatu, a 3 w powiatach ziemskich. Kryterium wymaga drobnego dostostosowania, aby zostało spełnione w 3 przypadkach (miasto na prawach powiatu, powiat ziemski, jednostka administracji zespolonej).
Alarmujące są dane dotyczące dostępności do tłumacza języka migowego – tylko 20,67% badanych obiektów posiada dostęp do takiego tłumacza. Tłumacz jest dostępny w:
- 30 obiektach w miastach na prawach powiatu – tj. w 25,42% procent przebadanych obiektów;
- 18 obiektach w powiatach ziemskich – tj. w 26,47% procent przebadanych obiektów;
- 7 obiektach w gminach miejskich – tj. w 24,13% procent przebadanych obiektów;
- 5 obiektach w gminach miejsko-wiejskich – tj. w 13,89% procent przebadanych obiektów;
- 4 obiektach w jednostkach administracji zespolonej – tj. w 21,05% procent przebadanych obiektów;
- 4 obiektach w gminach wiejskich – tj. w 6,77% procent przebadanych obiektów;
Usługa
tłumacza migowego wymaga drobnego dostosowania w 8 obiektach w powiatach
ziemskich, 2 obiektach w miastach na prawach powiatu, 3 obiektach w gminach
wiejskich, 2 obiektach
w jednostkach administracji zespolonej i 6 obiektach w gminach miejskich.
Równie alarmujące są dane dotyczące wyposażenia budynków w windy – tylko 28,27% badanych obiektów jest wyposażonych w windy, w tym:
- 36 w obiektach w miastach na prawach powiatu – tj. w 30,51% procent przebadanych obiektów;
- 30 w obiektach należących do powiatów – tj. w 44,12% procent przebadanych obiektów;
- 9 w obiektach w jednostkach administracji zespolonej – tj. w 47,37% procent przebadanych obiektów;
- 8 w obiektach w gminach wiejskich – tj. w 13,56% procent przebadanych obiektów;
- 5 w obiektach w gminach miejskich – tj. w 13,89% procent przebadanych obiektów;
- 5 w obiektach w gminach miejsko-wiejskich – tj. w 26,47% procent przebadanych obiektów.
Spełnienie kryterium wymaga drobnego dostosowania w 4 obiektach w miastach na prawach powiatu, 2 obiektach należących do powiatów oraz w 1 obiekcie należącym do gminy wiejskiej.
Zebrane dane jawnie pokazują, że główną barierą w dostępności obiektów użyteczności publicznej jest brak środków na takie działania – obiekty są najlepiej dostosowane w powiatach i w miastach na prawach powiatu, czyli w typach samorządów, które są stosunkowo bogate i dysponują środkami PFRON.
Kolejną barierą we udostępnianiu obiektów jest brak wiedzy o nowych rozwiązaniach technologicznych, jakim jest np. pętla induktofoniczna. Zebrane dane pokazują również, że na poziomie gminy jest utrudniony dostęp do szkoleń i osób władających językiem migowym. Dane liczbowe potwierdzają dane jakościowe zebrane w dalszym toku badania – prowadzonego w innych obszarach monitoringu, gdzie przedstawiciele gmin często skarżyli się na wysoki koszt szkoleń specjalistycznych i ich niską dostępność, w tym, na konieczność dojazdu na te szkolenia.